MUZIEK IS SAMENWERKEN
De bevindingen van prof. Dr. H.G. Bastian in tonen aan dat muziekonderwijs
naast de intelligentie ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van
kinderen stimuleert. Zijn omvangrijke praktijkonderzoek is gehouden
op zeven Berlijnse basisscholen gedurende de periode 1992-1998.
De belangrijkste conclusies uit het bijna 700 pagina's tellend
onderzoeksverslag zijn:
Muziekonderwijs
- verbetert het sociale gedrag,
- bevordert de schoolprestaties,
- stimuleert de intelligentie en
- vermindert de concentratieproblemen.
De sociaal-pedagogische werking van muziek heeft een opmerkelijke
invloed op het groepsproces. Muziek is een effectief middel om
de sociale vaardigheden te ontwikkelen. Muziek verbetert het sociale
klimaat op school. Gezamenlijk muziek maken doet het onderlinge
afwijzingsgedrag van kinderen met meer dan de helft afnemen. Buitenstaanders
en probleemkinderen zijn makkelijker te integreren. Iedereen die
leert muziekmaken zit in hetzelfde schuitje, iedereen komt aan
de beurt. Het waarderingspercentage neemt daarom toe met meer dan
vijftig procent.
De leerlingen van de basisschool die gedurende hun gehele schooltijd
extra muzieklessen aangeboden hebben gekregen, blijken over een
twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen
die weinig tot geen muziekonderwijs aangeboden kregen. Bij deze
eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen
respecteren dan bij de tweede groep. De sociale integratie, het
subjectieve welbevinden en een positief zelfbeeld lag steeds zeer
veel hoger ten opzichte van de controlegroep
Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende
kinderen profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ
neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan
gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden. Kinderen
met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool
op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid
muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen
een hoger IQ.
Muzikale kinderen beschikken over praktische intelligentie, het
vermogen van ervaringen te leren en na te denken over oorzaak en
gevolg, evenals over het vermogen dit toe te passen in het dagelijkse
leven. Het leren spelen van een instrument, muziek maken in een
groep heeft een uitermate positief effect op de cognitieve, esthetische,
muzikale, sociale en psychomotorische functies van ieder mens.
Dat geldt ook voor de eigenschappen die te maken hebben met:
lees verder op de volgende pagina >
|