MUZIEK IS SAMENWERKEN

De bevindingen van prof. Dr. H.G. Bastian in tonen aan dat muziekonderwijs naast de intelligentie ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen stimuleert. Zijn omvangrijke praktijkonderzoek is gehouden op zeven Berlijnse basisscholen gedurende de periode 1992-1998. De belangrijkste conclusies uit het bijna 700 pagina's tellend onderzoeksverslag zijn:

Muziekonderwijs
- verbetert het sociale gedrag,
- bevordert de schoolprestaties,
- stimuleert de intelligentie en
- vermindert de concentratieproblemen.

De sociaal-pedagogische werking van muziek heeft een opmerkelijke invloed op het groepsproces. Muziek is een effectief middel om de sociale vaardigheden te ontwikkelen. Muziek verbetert het sociale klimaat op school. Gezamenlijk muziek maken doet het onderlinge afwijzingsgedrag van kinderen met meer dan de helft afnemen. Buitenstaanders en probleemkinderen zijn makkelijker te integreren. Iedereen die leert muziekmaken zit in hetzelfde schuitje, iedereen komt aan de beurt. Het waarderingspercentage neemt daarom toe met meer dan vijftig procent.

De leerlingen van de basisschool die gedurende hun gehele schooltijd extra muzieklessen aangeboden hebben gekregen, blijken over een twee maal hoger acceptatieniveau te beschikken, dan leerlingen die weinig tot geen muziekonderwijs aangeboden kregen. Bij deze eerste groep blijkt men beter en makkelijker de medemens te kunnen respecteren dan bij de tweede groep. De sociale integratie, het subjectieve welbevinden en een positief zelfbeeld lag steeds zeer veel hoger ten opzichte van de controlegroep

Sociaal zwakke en in hun cognitieve ontwikkeling achterlopende kinderen profiteren ook van uitgebreid muziekonderwijs. Hun IQ neemt met de jaren toe, wat voor kinderen met een lager IQ dan gemiddeld zonder muziekonderwijs niet gezegd kan worden. Kinderen met een gemiddeld IQ ontwikkelen zich de eerste jaren op de basisschool op een zelfde manier. Na vijf jaar op school en vier jaar uitgebreid muziekles vertonen de kinderen op de muziekactieve basisscholen een hoger IQ.

Muzikale kinderen beschikken over praktische intelligentie, het vermogen van ervaringen te leren en na te denken over oorzaak en gevolg, evenals over het vermogen dit toe te passen in het dagelijkse leven. Het leren spelen van een instrument, muziek maken in een groep heeft een uitermate positief effect op de cognitieve, esthetische, muzikale, sociale en psychomotorische functies van ieder mens. Dat geldt ook voor de eigenschappen die te maken hebben met:

lees verder op de volgende pagina >