Vervolg inleiding >
Tijdens de muziekles staat iedereen in het centrum van de belangstelling. Elke
leerling laat zien wat hij kan. Het optreden is niet verplicht. Maar eenmaal
toegezegd is de gang naar de schijnwerpers onherroepelijk. Zo leidt de beslissing
om op te treden tot een gedenkwaardige overwinning op jezelf.
Ritmespelletjes zijn grappig en goed voor het geheugen (zie hoofdstuk
III). Je moet wel op je beurt wachten en meetellen. Ritme is regelmaat
en evenwicht. Het gelijkmatig leren bewegen heeft een gunstige
uitwerking op leer- en gedragstoornissen. Muziek zorgt voor betere
verbindingen tussen de hersenhelften. Muziek maakt slim.
Deze visie wordt ondersteund door de uitkomsten van recent wetenschappelijk
onderzoek. Vooral het werk van de Duitse professor Hans Günther
Bastian en het team van de Amerikaanse hoogleraren Frances Rauscher,
Gordon Shaw en Katherine Ky, bleef in de internationale media niet
onopgemerkt.
Het Bestuur Openbaar Onderwijs Rotterdam (BOOR) onderkent het
belang van muziekonderwijs-nieuwe-stijl. Begin 2001 kwam vanuit
het BOOR-innovatiefonds 25.000 gulden beschikbaar om de Praktijkschool
Rotterdam Zuid zich te doen profileren als de muzikale praktijkschool.*
Dit bleek een investering te zijn met een grote impact.
Mijn verslag beschrijft het curriculum voor de eerste twee leerjaren
van het PRO. Ook bevat deze beschrijving lesvoorbeelden, lesmodules,
de opbouw van de lesstructuur, een registratieformulier en het
competentiemodel. Een belangrijk deel van dit rapport is gewijd
aan de visie van prof. Dr. Hans Bastian en het ‘Mozart-effect’.
Tot slot zijn een lijst van aanbevolen websites en enkele recente
krantenknipsels opgenomen.
Al met al ligt voor u een nieuwe visie op het muziekonderwijs
aan moeilijk lerende kinderen.
Hans Zirkzee, Rotterdam 2005.
* Oorspronkelijk f 30.000, -. De overnamekosten van de muziekapparatuur
bedroegen 15.000 gulden. De rest van het budget is aangewend voor
onderhoud, renovatie, reparatie, vervanging en uitbreiding (zie
bijlage). Sinds de fusie met scholengemeenschap Nieuw Zuid is tevens
een beperkt schoolbudget voor muziek beschikbaar. De muzieklessen
vinden plaats in de kelder van Nieuw Zuid aan de Olympiaweg en
een muzieklokaal op de locatie Spinozaweg. |