Vervolg muziekonderwijs #2 >
In de pedagogische vakliteratuur beschouwt men het ontwikkelen
van de volgende eigenschappen en vaardigheden als leerdoelen:
- communicatieve vaardigheden,
- samenwerkingsvaardigheden,
- flexibiliteit,
- creativiteit,
- denken in samenhang,
- zelfstandigheid,
- het vermogen met oplossingen te komen,
- leergierigheid en doorzettingsvermogen.
Het is niet verrassend dat de lat voor een arbeidsplaats steeds
hoger komt te liggen. Politiek, wetenschap en industrie richten
zich op zaken als expressiviteit en gedrag (contactuele vaardigheden),
verdraagzaamheid (het vermogen om in een team te werken), accuratesse
(de bereidheid verantwoordelijkheid te dragen) en emotionele stabiliteit
(het vermogen in stresssituaties met spanning om te gaan).
‘Muziek is een ideaal medium om aan deze persoonlijkheidskenmerken
te werken. Muziek vraagt om expressief gedrag in expressierijke
stukken, om teamwork in ensemblespel, om accuratesse bij het uitvoeren,
om emotionele stabiliteit in het omgaan met podiumvrees en de intelligentie
om een muziekstuk binnen zijn context te interpreteren. Muziek
is voor 95% van de jongeren de belangrijkste vrijetijdsbesteding.
De ontwikkelingspsychologische, de sociaal-psychologische en therapeutische
functies maken dat muziek de belangrijkste rol speelt in het dagelijkse
leven. De muzikale smaak geeft een jongere zijn of haar persoonlijke
en sociale identiteit.’ |