Vervolg muziekonderwijs #1 >

VMBO-ers rappen en trommelen liever. Nieuw muziekonderwijs speelt daarop in. Rapteksten en beats maken. Techno met de computer. Bands zoeken op het Internet. Muziek downloaden. CD’s branden (één kopie mag!). Spelen in een drumband. Dansen op de nieuwste hits. Muziek geeft pubers een identiteit.

Veranderingen in de biologische klok zijn de eerste kenmerken van het vroege puberen. Niet meer om half negen in slaap vallen, maar op een volwassen tijdstip. Brugklassers hebben de nachtrust juist nodig voor hun gigantische fysieke groei. Brugklassers zijn ’s morgens niet vooruit te branden. Na de zomervakantie -uitslapen, buiten spelen, veel bewegen, goed en rustig eten- zijn ze een decimeter gegroeid. In het onderwijs zouden wij daarmee rekening moeten houden.

Een leven lang leren, het natuurlijk leren of l’education permanente zijn meer dan modische opvattingen over de juiste aanpak. Levenslange bijscholing om vernieuwingen te kunnen bijbenen is een levensvoorwaarde, want de menselijke hersenen groeien en veranderen tot op zeer hoge leeftijd! Vanzelfsprekend gebeurt dit niet met dezelfde snelheid als tijdens de prille jeugd.

Real time MRI hersenscans van schizofrene patiënten laten zien dat, ongeacht de leeftijd, het functionele gedeelte van de hersenen na het herstel is veranderd, letterlijk is gegroeid. De menselijke hersenen ontwikkelen zich niet goed als de omgeving niet stimulerend genoeg is. Actieve en passieve muziekbeoefening zijn een belangrijke neurologische impuls.

Cognitieve groei ontstaat wanneer cerebrale terreinen worden afgebakend, wanneer een structuur in de synaptische schakelingen wordt aangebracht. Leren door goed en fout. Leren door voorbeelden. Leren door imitatiegedrag. Leren door vallen en opstaan. Door wel en niet. Leren door vertrouwen, geborgenheid en liefde. De neurologische netwerken worden geactiveerd door receptieve en sensitieve stimuli. Dat vraagt om voorbeelden en doorzettingsvermogen. Fietsen en schaatsen. Als je het eenmaal kunt, je verleert het nooit meer.

Intelligentie en specifieke kennis op een bepaald terrein maken dat men ook effectiever verder kan leren en het geleerde beter kan toepassen. Het afschaffen van het hoofdrekenen vanwege de zakrekenmachine, zorgde ervoor dat het gedeelte van de hersenen waar het wiskundig denken plaatsvindt kleiner is geworden. Het gaat niet om goed hoofdrekenen, maar om de essentiële denk- en leerprocessen! Basiskennis en formele leerstrategieën zijn beide nodig.

lees verder op de volgende pagina >