Vervolg muziekonderwijs #1 >
VMBO-ers rappen en trommelen liever. Nieuw muziekonderwijs speelt
daarop in. Rapteksten en beats maken. Techno met de computer. Bands
zoeken op het Internet. Muziek downloaden. CD’s branden (één
kopie mag!). Spelen in een drumband. Dansen op de nieuwste hits.
Muziek geeft pubers een identiteit.
Veranderingen in de biologische klok zijn de eerste kenmerken
van het vroege puberen. Niet meer om half negen in slaap vallen,
maar op een volwassen tijdstip. Brugklassers hebben de nachtrust
juist nodig voor hun gigantische fysieke groei. Brugklassers zijn ’s
morgens niet vooruit te branden. Na de zomervakantie -uitslapen,
buiten spelen, veel bewegen, goed en rustig eten- zijn ze een decimeter
gegroeid. In het onderwijs zouden wij daarmee rekening moeten houden.
Een leven lang leren, het natuurlijk leren of l’education
permanente zijn meer dan modische opvattingen over de juiste aanpak.
Levenslange bijscholing om vernieuwingen te kunnen bijbenen is
een levensvoorwaarde, want de menselijke hersenen groeien en veranderen
tot op zeer hoge leeftijd! Vanzelfsprekend gebeurt dit niet met
dezelfde snelheid als tijdens de prille jeugd.
Real time MRI hersenscans van schizofrene patiënten laten
zien dat, ongeacht de leeftijd, het functionele gedeelte van de
hersenen na het herstel is veranderd, letterlijk is gegroeid. De
menselijke hersenen ontwikkelen zich niet goed als de omgeving
niet stimulerend genoeg is. Actieve en passieve muziekbeoefening
zijn een belangrijke neurologische impuls.
Cognitieve groei ontstaat wanneer cerebrale terreinen worden afgebakend,
wanneer een structuur in de synaptische schakelingen wordt aangebracht.
Leren door goed en fout. Leren door voorbeelden. Leren door imitatiegedrag.
Leren door vallen en opstaan. Door wel en niet. Leren door vertrouwen,
geborgenheid en liefde. De neurologische netwerken worden geactiveerd
door receptieve en sensitieve stimuli. Dat vraagt om voorbeelden
en doorzettingsvermogen. Fietsen en schaatsen. Als je het eenmaal
kunt, je verleert het nooit meer.
Intelligentie en specifieke kennis op een bepaald terrein maken
dat men ook effectiever verder kan leren en het geleerde beter
kan toepassen. Het afschaffen van het hoofdrekenen vanwege de zakrekenmachine,
zorgde ervoor dat het gedeelte van de hersenen waar het wiskundig
denken plaatsvindt kleiner is geworden. Het gaat niet om goed hoofdrekenen,
maar om de essentiële denk- en leerprocessen! Basiskennis
en formele leerstrategieën zijn beide nodig.
lees verder op de volgende pagina > |