Vervolg muziekles #1 >
Losmaakoefeningen zijn in het beginstadium van de muzieklessen
onvermijdelijk. Het losmaken begint met het creëren van
een veilige en aangename sfeer. Een sfeer die voor de leerling
herkenbaar is. We stellen elkaar voor. Iedereen is aan elkaar
gelijk. Iedereen komt aan de beurt. Iedereen moet zich laten
horen. De leerlingen mogen aan alle instrumenten zitten. Dat
geeft status. Kinderen vinden het geweldig als een apparaat
iets doet wat zij willen. Computers, knopjes, een keyboard
dat is veel leuker dan ouders en leerkrachten.
Mensen moeten het muziekinstrument kunnen vinden dat bij hen past.
Onze leerlingen hebben snel hun keuze gemaakt. Het is goed voor
het zelfvertrouwen als zij hierin bevestigd worden. Complimenteer
de leerling met zijn keuzes. Laat de leerling kennismaken met de
extreme mogelijkheden van een instrument. Help met het benoemen
van de aanwezige instrumenten. Begin met de meest herkenbare zaken.
Herhaal de bevestiging en de herkenning. Na de kennismakingsfase
merken de leerlingen al snel wat hun mogelijkheden en beperkingen
zijn. Let op de kleine minderheid die geen keuze kan maken. Angst,
onzekerheid, het onbekende en ook keuzevrijheid kunnen een mentale
belemmering zijn.
Ongeveer een kwart van de Pro leerlingen is zwakbegaafd als gevolg
van pathologische oorzaken. Het ontbreken van een gestructureerde
pedagogische aanpak of juist een extreem beschermde opvoeding zijn
de andere redenen van de grote cognitieve achterstand. De leerling
is verbaal en cognitief zwak, maar hij is vaak streetwise.
lees verder op de volgende pagina > |