Vervolg muziekles #1 >

Losmaakoefeningen zijn in het beginstadium van de muzieklessen onvermijdelijk. Het losmaken begint met het creëren van een veilige en aangename sfeer. Een sfeer die voor de leerling herkenbaar is. We stellen elkaar voor. Iedereen is aan elkaar gelijk. Iedereen komt aan de beurt. Iedereen moet zich laten horen. De leerlingen mogen aan alle instrumenten zitten. Dat geeft status. Kinderen vinden het geweldig als een apparaat iets doet wat zij willen. Computers, knopjes, een keyboard dat is veel leuker dan ouders en leerkrachten.

Mensen moeten het muziekinstrument kunnen vinden dat bij hen past. Onze leerlingen hebben snel hun keuze gemaakt. Het is goed voor het zelfvertrouwen als zij hierin bevestigd worden. Complimenteer de leerling met zijn keuzes. Laat de leerling kennismaken met de extreme mogelijkheden van een instrument. Help met het benoemen van de aanwezige instrumenten. Begin met de meest herkenbare zaken.

Herhaal de bevestiging en de herkenning. Na de kennismakingsfase merken de leerlingen al snel wat hun mogelijkheden en beperkingen zijn. Let op de kleine minderheid die geen keuze kan maken. Angst, onzekerheid, het onbekende en ook keuzevrijheid kunnen een mentale belemmering zijn.

Ongeveer een kwart van de Pro leerlingen is zwakbegaafd als gevolg van pathologische oorzaken. Het ontbreken van een gestructureerde pedagogische aanpak of juist een extreem beschermde opvoeding zijn de andere redenen van de grote cognitieve achterstand. De leerling is verbaal en cognitief zwak, maar hij is vaak streetwise.

lees verder op de volgende pagina >