Vervolg muziekles #2 >
De meest voorkomende leer- en gedragstoornissen in het praktijkonderwijs
zijn:
Aandachtstekort stoornissen:
- ADHD
- ADD
- Syndroom van Gilles de la Tourette
Emotionele stoornissen:
- stemmingsstoornissen
- angststoornissen
- dwangverschijnselen
Gedragsstoornissen:
- antisociaal gedrag
- oppositioneel opstandig gedrag
Leerstoornissen:
- dyslexie
- disorthografie
- dyscalculie
- NLD (non-verbal learning disabilities)
Pervasieve ontwikkelingsstoornis:
- autisme
- PDD-NOS (pervasive developmental disorder not otherwise specified)
Veel Pro-leerlingen hebben moeite met het benoemen van links en
rechts. Zij zijn ook niet goed met klokkijken. Actieve muziekbeoefening
is een belangrijk hulpmiddel bij het verbeteren van het besef van
tijd en ruimte. Muziek helpt bij het leren organiseren, het indelen
en het vooruit denken. |