Vervolg lesvoorbeelden #1 >


Aanwezig op elke locatie:
2x drumstel + aanvullend slagwerk, zanginstallatie + microfoons + stands, keyboards, bas/gitaar, PC settings (w.o. Isis), afspeelmogelijkheden met koptelefoonversterking (zie bijlage).

R1 Spelen/kennismaken met het instrumentarium/afspraken over de bediening/
Informeren naar favoriete muziek/genres. Het benoemen van het basisinstrumentarium, vooral: de onderdelen van het drumstel, de namen en de bediening van de elektrische apparatuur.

Wie niet kan luisteren heeft moeite met muziek. Stop is Stop. Als een einde niet te horen is, wordt dat aangegeven met het time-out gebaar. Afspraken zijn de essentie van muziek. Hou je daarom aan de afspraak. Niet omdat de docent het wil, maar omdat de muziek erom vraagt. De taal van de muziek is duidelijk voor iedereen. Wie speelt thuis een instrument of in verenigingsverband? Welke muziek/artiest vind je leuk? Heb je zelf een MP3 speler, cd audio of een pc? Noteer de gegevens van de leerling (zie registratie).

Herhalen van de namen van de elementen van het drumstel. Nadrukkelijk:

- De basdrum of kick. Te bedienen met de rechtervoet. De naam ‘basdrum’ goed uitspreken! De basdrum is de laagste klinkende drum. De bron van de beat. Vaak de 1 en 3. Demonstratie van een aantal herkenbare basdrum patronen. Het indrukken van het basdrumpedaal bespreken. De positie van de voet lijkt oncomfortabel, maar de scharnierbeweging moet uit de enkel komen. Dus de hiel blijft voorlopig liggen.

- De snaredrum of snarentrommel. Waarom? Aan de onderkant zitten snaren. Spelen met de linker(!) hand. Vanuit de pols en niet de schouder of elleboog. Kennismaken met de verschillende klankmomenten en posities op en van de snaredrum. De handgreep van de sticks is basic. Later: de V-grepen. Zorg ervoor dat de snaredrum goed op de standaard staat

- De hi-hat. Met de linkervoet en rechterhand. Open en close. Het geluid van de bekkens. Afstellen van de hi-hat. Goed indrukken met de linker voet. Niet draaien aan de bekkens. De Hi-hat demonteren om dit uit te leggen.

- De toms. Beide handen. Zij klinken ook als ‘tomtom’. Je kunt het vel indrukken.
Laten zien en horen hoe een tom gestemd wordt. Het vel kruislings opzetten.

- De floortoms of staande tom en het aanvullend slagwerk. De floortoms kunnen, liggend gespeeld worden als alttrom. De bediening van het aanvullend slagwerk uitleggen.

Oefening op de hi-hat: De groep zit in een kringopstelling. Voorwaarde: rechtop zitten.  ‘Jullie kunnen niet tot vier tellen.’ Het R-R-L-R  patroon wordt voorgespeeld. ‘Naspelen lukt je nooit.’ Een slechte L-R coördinatie wordt zichtbaar bij het herhalen van dit patroon. ‘Je andere linkerhand.’ Elke leerling uit de kring moet dit patroon correct naspelen. Noteren!

lees verder op de volgende pagina >