Vervolg streefdoelen >

Streefdoel 1
De leerlingen kunnen in groepsverband een repertoire van liederen uitvoeren. Zij kunnen deze op het gehoor aangeleerde liederen in tempo uitvoeren, in de maat, ritmisch, zuiver, met frasering en articulatie en met expressie.

. Ritme
. Maat
. Uitspraak
. Zuiverheid
. Plezierbeleving

Streefdoel 2
De leerlingen kunnen in groepsverband ritmes uitvoeren van liederen die ze kennen of voorgeklapte of voorgespeelde ritmische figuren. Zij kunnen deze ritmes in tempo uitvoeren, in de maat, ritmisch, met dynamiek en frasering.

Streefdoel 3
De leerlingen kunnen bij het spelen van het repertoire de traditionele notatie meelezen. Zij kunnen muziek in overeenstemming met de muziek uitvoeren.

Streefdoel 4
De leerlingen kunnen een (buiten) muzikaal gegeven met behulp van instrumenten of met de stem aanvullen, variëren of als geheel vormgeven met gebruik van vormprincipes, klankeigenschappen of associaties.

Bron: ‘Handreikingen voor het Praktijkonderwijs’
Samenwerkingsverband VSO-MLK/KPC Onderwijs Adviseurs. ’s-Hertogenbosch 1997

Streefdoelen:
De leerling kan en durft muzisch vorm te geven aan gestelde opdracht, innerlijke
beleving of fantasie en beleeft daaraan plezier.

Ontwikkelingsdoelen
7.2.1.1 De leerling kan alleen en in groepsverband liedjes zingen in eigen taal
en uit eigen cultuur en uit de cultuur en in de taal van een ander land.

7.2.1.2 De leerling kan alleen en in groepsverband ritmes uitvoeren van liedjes die
ze kennen of voorgeklapte of voorgespeelde ritmische figuren.

7.2.1.3 De leerling kan een bestaande melodie spelen m.b.v. ritme-instrumenten.

7.2.1.4 De leerling kan en durft – vanuit een gevoel of fantasie – een muziekstuk
ontwerpen of op een bestaande melodie improviseren.

Bron: ‘Raamleerplan voor het praktijkonderwijs’
Werkgroep educatief programma praktijkonderwijs. Amsterdam 1997