Vervolg streefdoelen >
Streefdoel 1
De leerlingen kunnen in groepsverband een repertoire van liederen
uitvoeren. Zij kunnen deze op het gehoor aangeleerde liederen in
tempo uitvoeren, in de maat, ritmisch, zuiver, met frasering en
articulatie en met expressie.
. Ritme
. Maat
. Uitspraak
. Zuiverheid
. Plezierbeleving
Streefdoel 2
De leerlingen kunnen in groepsverband ritmes uitvoeren van liederen
die ze kennen of voorgeklapte of voorgespeelde ritmische figuren.
Zij kunnen deze ritmes in tempo uitvoeren, in de maat, ritmisch,
met dynamiek en frasering.
Streefdoel 3
De leerlingen kunnen bij het spelen van het repertoire de traditionele
notatie meelezen. Zij kunnen muziek in overeenstemming met de muziek
uitvoeren.
Streefdoel 4
De leerlingen kunnen een (buiten) muzikaal gegeven met behulp
van instrumenten of met de stem aanvullen, variëren of als
geheel vormgeven met gebruik van vormprincipes, klankeigenschappen
of associaties.
Bron: ‘Handreikingen voor het Praktijkonderwijs’
Samenwerkingsverband VSO-MLK/KPC Onderwijs Adviseurs. ’s-Hertogenbosch
1997
Streefdoelen:
De leerling kan en durft muzisch vorm te geven aan gestelde opdracht,
innerlijke
beleving of fantasie en beleeft daaraan plezier.
Ontwikkelingsdoelen
7.2.1.1 De leerling kan alleen en in groepsverband liedjes zingen
in eigen taal
en uit eigen cultuur en uit de cultuur en in de taal van een ander
land.
7.2.1.2 De leerling kan alleen en in groepsverband ritmes
uitvoeren van liedjes die
ze kennen of voorgeklapte of voorgespeelde ritmische figuren.
7.2.1.3 De leerling kan een bestaande melodie spelen m.b.v. ritme-instrumenten.
7.2.1.4
De leerling kan en durft – vanuit een gevoel of fantasie – een
muziekstuk
ontwerpen of op een bestaande melodie improviseren.
Bron: ‘Raamleerplan
voor het praktijkonderwijs’
Werkgroep educatief programma praktijkonderwijs. Amsterdam 1997 |