COMPETENTIEMODEL

Kernopgave: 
Het stimuleren van de sociaal/emotionele, muzikale en motorische ontwikkeling van de leerling.

Kerncompetentie:
Het kunnen omgaan met en benoemen van de verschillende muziekinstrumenten en basisritmes door middel van actieve en passieve muziekbeoefening.

Activiteiten
luisteren
concentreren
memoriseren
reproduceren
tellen
ordenen
doorzetten
samenwerken
lezen
presenteren
uiten
spelen
zingen
dansen
optreden

Situatiebeschrijving
studiosetting
kringopstelling
drumpodium met 2x slw
bas/gitaarversterker
midi toetsenboord
ruimte met zanginstallatie
hoofdtelefoonversterkers
computers met muziek software en Internet.
leesruimte/kantoor/opslag

Vaardigheden/houdingen
het kunnen benoemen van muziekinstrumenten en geluidsapparatuur.
kennismaken met de meest voorkomende muziekinstrumenten.
simpele ritmische patronen naspelen en onthouden.
maten tellen 1-2-3-4, 2-2-3-4, 3-2-3-4, 4-2-3-4.  
het kunnen benoemen en het beluisteren van actuele muziekstijlen en genres.
samenwerken/spelen met medeleerlingen.
alleen een muzikale prestatie leveren.
kennisnemen van de belangrijkste muzieksoftware.
het kunnen bedienen van (mp3). geluidsapparatuur.
zoekopdrachten op het terrein van de muziek op Internet uitvoeren.
het op een drumstel kunnen spelen van:
□ R-R-L-R-R-R-L-R patroon  
□ het basic rock patroon (drie ledematen)
□ een break en fill
□ een after beat
□ het rimshot
□ het dubbele basdrum patroon
□ de open-gesloten hi-hat (vier ledematen)
□ een snare roffel (klassieke greep)
songteksten downloaden.
zingen over een zanginstallatie.
samen of alleen dansen op een choreografie.
optreden voor een publiek.

 

Complicerende factoren
insufficiëntiegevoelens
motorische en cognitieve
achterstand

Kennis en inzicht
de leerling kan zich beter presenteren in het openbaar.
de leerling kan een eenvoudig ritmisch patroon simultaan spelen op een drumstel en/of een lied. zingen over de zanginstallatie.
de leerling heeft geleerd beter te luisteren (naar elkaar).