HET MOZARTEFFECT
Het team van de professoren Frances H. Rauscher, Gordon L. Shaw,
Linda J. Levine en Katherine N. Key (Universiteit van Californië)
haalde de internationale pers met de ontdekking van het ‘Mozart-effect’.
De aanleiding tot deze benaming ligt in het meetresultaat van onderzoeken.
Als de hersenenergie van proefpersonen wordt omgezet in geluid,
levert dit Mozart-achtige klankpatronen op. Bij dezelfde personen
werd daarop het omgekeerde beproefd. Daaruit bleek dat luisteren
naar muziek van Mozart het ruimtelijke voorstellingsvermogen stimuleert
en verbetert. Maar het is een kortstondige invloed, het effect
duurt ongeveer tien minuten. Het is dus zeker niet zo dat de hele
dag luisteren naar Mozart een Pro-leerling tot een genie doet uitgroeien.
Opmerkelijk is de acute fysieke respons, die optreedt tijdens
het beluisteren van de muziek van Mozart. Sensoren laten onmiddellijk
een verandering in de hartslag, de bloeddruk, de huidspanning,
e.d. zien. Proefpersonen en proefdieren(!) worden rustiger door
het luisteren naar Mozart. De muziek van andere klassieke componisten
lijkt minder geschikt, vanwege de dominante aanwezigheid van hoge
tonen en de zeer harmonische opbouw van het crescendo en het decrescendo,
zowel in de passages als in de gehele partituur, van een werk van
Mozart.
Muziek en taal vertonen overeenkomsten. De klanken van taal en
muziek zijn geluidspatronen met een inherente betekenis. Recent
werd ontdekt dat er zoiets als een taalgen bestaat. Maar dan wel
een bijzonder gen: het moet op jonge leeftijd worden geactiveerd.
Pasgeboren kinderen die jarenlang verstoken blijven van deze activering
leren nooit meer praten. Ze kunnen geluiden voortbrengen, maar
slagen er niet meer in om een complexe structuur mee op te bouwen
om (gedeeltelijk) abstracte betekenissen onder woorden te brengen.
‘Dit leidt tot de voorzichtige conclusie dat de gave om
van muziek te genieten en om muziek te creëren, in een zeer
vroeg stadium geactiveerd dient te worden. In een gezin waar muziek
wordt gemaakt, of waar veel naar muziek wordt geluisterd, is dit
vanzelfsprekend. Dan lijkt het dus op een erfelijke muzikaliteit
die in de familie zit.’ (Henk de Boer)
Het artikel van Henk de boer is te vinden op muziek-abc.com, een
prima internetsite (zie de index). Het Mozart effect levert 1,75
miljoen hits op bij Altavista en 2,66 miljoen hits bij Google!
|