HET BASIC ROCK PATROON

Bijna alle kinderen zijn gefascineerd door het drumstel. Eenmaal erachter plaatsgenomen blijkt het bespelen veel moeilijker dan het er in eerste instantie uitzag. Om een beetje uit de handen en voeten te kunnen op een drumstel is het aanleren van het basicrock-patroon een beginvoorwaarde.
 
- Met de linkerhand/arm sla je op de snaredrum.
- De linkervoet/been houdt het hi-hat pedaal ingedrukt.
- De hi-hat wordt met de rechterhand/arm bespeeld.
- De rechtervoet/been bedient het basdrumpedaal.

In notenschrift:

Drie ledematen bewegen simultaan en autonoom. Het hi-hatpedaal blijft voorlopig alleen ingedrukt. Pas later moet de leerling met de linkervoet de hi-hat openen en sluiten. Vrijwel niemand kan dit patroon meteen spelen. De leerlingen krijgen de eerste maanden een intensieve, individuele begeleiding bij het aanleren van het basicrock-patroon. De hersenen moeten als het ware een nieuw netwerk vinden om de drie (vier) ledematen op deze wijze simultaan en autonoom te laten bewegen. Doorzetten is het parool.

Drummen lijkt zo gemakkelijk. Eenmaal in de schijnwerper achter het drumstel is het anders. Toch kunnen drie van de vier leerlingen het basicrock-patroon na een tijdje spelen. Verassend is telkens weer het moment waarop dit gebeurt. De leerling ervaart dat je iets kunt leren, waarvan hij dacht dat het nooit zou lukken. Als je maar doorzet. Dan ineens lukt het.

Het spelen van dit patroon maakt emotionele spanningen en motorische stoornissen snel zichtbaar. Het meebewegen van de tong of mond duidt vaak op een verminderende hersenbalkfunctie. De neurologische impulsoverdracht tussen beide hemisferen verloopt zichtbaar minder goed.