ZE ZEG, HIJ ZEG
door Hans Zirkzee

Chemische castratie

Het is godgeklaagd. Na het gemanipuleer met de waardeloze analoge satellietschotels,
de verplichte abonnee tv en de onbruikbare zendmicrofoons lijkt de Nederlandse mediamafia Belgische proporties aan te nemen. Vanaf de introductie van de compact disc zitten de platenmaatschappijen op hun vette reet en verschijnt de ene re-issue na de andere compilatie.
Elk jaar een nieuwe Santana, The Greatest Hits, The Best Of, The Collection, Live, The Legend, The Early Years, The Alternate Takes, Concert Hits, TV Hits, Radio Hits, Studio Hits, Bootlegs and Leftovers, Volume 1 t/m 26. De volkomen uitgemolken artiest wordt vervolgens een duo met een andere ster uit de stal. Daarna Unplugged. Als de artiest zelf ook unplugged is, dan gooien ze er een serie memorial albums tegenaan. Het is puur visieloos incasseren.
In de Forbes Top 10 van de best betaalde entertainers van 1995/96 staan the Beatles (!) op drie (260 miljoen), Michael Jackson op vier (180 miljoen), the Rolling Stones op vijf (159 miljoen) en the Eagles op zes (150 miljoen).
De platenmaatschappijen hebben vijf keer het heelal en terug aan opnames op de plank liggen, maar het is zelden dat een productie goed gedocumenteerd en goed geremastered op de markt wordt gebracht. Er kunnen 75 minuten op, heren! De Nederlander betaalt het meest voor zijn cd (45 pieken). Wanneer een detaillist het lef heeft onder de voorgeschreven verkoopprijs van het kartel te duiken, dan komt een maffioos van de NVPI uitleggen dat de cd's in Nederland zo duur zijn vanwege marketing, reclame, advertentiekosten en weet ik veel wat ze in het buitenland niet schijnen te hebben.
Gelukkig zijn de holdings het contact met het publiek aan het verliezen. Door het gebrek aan scouting en voeling met het talent zijn er ontelbare Independents ontstaan en klagen de platenmaatschappijen over een tekort aan verse artiesten. De technologische ontwikkelingen hebben de muzikanten een grotere (midi) macht bezorgd. Je kan zelf al een cd laten persen voor f 1,95 per stuk, inclusief BTW en doosje. Musici en publiek weten elkaar via het Internet te vinden en binnen een jaar is het alledaags een audio of cd-rom bij je buurman te kopiëren. In een ultieme stuiptrekking probeert de NVPI de prijs van een cd astronomisch te houden. Ze zouden daarom alle directeuren van platenmaatschappijen chemisch moeten castreren. Maar dan wel met zoutzuur.